• Etusivu
  • Alice A. Bailey -yhdistys
  • Alice A. Bailey
  • Mestari Djwhal Khul
  • Opetukset ja kirjoitukset
  • Ajankohtaista
    • Arkisto

Opetukset ja kirjoitukset

  • Mestari D.K:n opetuksista
  • Henkiset juhlat
  • Jäsenten kirjoituksia
  • Mantrat
  • Meditaatiot
  • Oppilaan ominaisuudet
  • Pamfletit
  • Sanasto
  • Tahto Hyvään
  • Kirjat
  • Suuri Invokaatio
Suuri Invokaatio

Etsi

Etusivu | Jäsenten kirjoituksia

Vihkimyspolku

Micaela Aminoff

Olen tämän todella kiteytetyn koonnin lähteinä käyttänyt: 

  • Timo Viitalan tekstiä ”Vihkimykset uudella ajalla” 
  • Asger Lorentsen:in kirjaa ”Initiation and the Wisdom of the Heart”


Lisätietoa vihkimyksistä voi hakea mm: 

  • sivustolta, kohdasta ”references” ja sieltä Initiations. 
  • Alice Bailey:n kirjaa “The Rays and The Initiations” sivut 567 – 736
  • Alice Bailey:n kirjaa “Initiation Human and Solar”


Ihmisen tietoinen henkinen kehitystie jakaantuu esoteerisen tiedon mukaan kolmeen vaiheeseen: kokelaan polku, oppilaan polku ja vihkimyksen polku. Ennen vihkimyksen polulle astumista kehityksen kohteena on persoonallisuuden integroituminen monien elämien aikana.

Tämä integrointi prosessi jakaantuu myös kolmeen vaiheeseen: muuntamiseen (transmutation), muuttumiseen (transformation) ja kirkastamiseen (transfiguration). 

Muuntamisen vaiheessa rakennamme ja kehitämme luonnettamme, opimme huolehtimaan fyysisestä kunnostamme ja kehostamme (sielun asumus) ja muunnamme ruokavaliomme ja elintapamme terveellisiksi. Muunnamme vähitellen myös motiivimme oikeiksi, sellaisiksi, jotka palvelevat ryhmää, suurempaa kokonaisuutta ja ihmiskunnan kehitystä. 

Muuttumisvaiheessa persoonallisuuden integrointi syvenee. Tällöin pyrimme tietoisesti yhteyteen sielumme kanssa, eli polarisaatio muuttuu ja ymmärrämme persoonallisuutemme olevan vain sielun väline. Tämä kehitysvaihe johtaa vähitellen persoonallisuuteen, joka on sielun täyttämä ja läpitunkema. Polarisaation muutos tapahtuu meditaation, opiskelun ja hengitysharjoitusten kautta. 

Kirkastumisvaiheessa opimme tietoisesti käyttämään tahtoamme, muoto-persoonallisuus todella muuttuu ja kirkastuu, sielu korvaa yhä enemmän ja useammin persoonallisuuden ja käyttää sitä välineenään vaikuttaen  mentaalisen energian, astraalisen voiman ja eetteriaineen kautta. Tässä vaiheessa Kundalinienergia herää ja kehitämme kyvyn käyttää aikaa oikein, olemme oppineet tärkeän erottelukyvyn ja karsineet epäolennaisen pois. 

Vaiheet limittyvät ja kehitys määräytyy sielumme inkarnoitumisen ja kehitysvaiheen mukaan. 
Persoonallisuuden integrointi vie vähitellen kokelaan polulle, menetämme kiinnostuksemme maailmallista elämää kohtaan ja alamme kaivata syvempää todellisuutta. Kokelaana jatkamme hyveiden ja jalojen luonteenominaisuuksien kehittämistä, hallitsemme persoonallisuutemme ja eliminoimme epätoivottavat ominaisuutemme. Tätä vaihtetta kutsutaan puhdistuksen poluksi. 

Kun tätä integrointia ja puhdistusta on tapahtunut riittävästi, kun sielu kykenee ilmentämään itseään yhä täydellisemmin persoonallisuuden välityksellä, ihminen astuu opetuslapsen polulle.

Tällöin tulemme tietoiseksi persoonallisuuden ja sielun välisestä kaksinaisuudesta ja mahdollisesta säteiden konfliktista. Oppilaan tehtävä on alistaa persoonallisuus sielunsäteelle. Tähän liittyy monia kriisejä ja koettelemuksia. Oppilas oppii toimimaan yhteistyössä sielun tahdon ja rytmien kanssa, sielun sisäinen vetovoima kasvaa ja maalliset houkutukset jäävät taakse. Lopulta hän polarisoituu sieluntasolle.

Jyrkkiä rajaviivoja kehityksessä harvemmin esiintyy, vaan vaiheet limittyvät ja kasvavat luonnollisesti vaiheesta toiseen . Vaikka ihminen olisi ollut edellisessä elämässään vihitty, täytyy hänen uudessa inkarnaatiossa oppia uudelleen jo aikaisemmin omistamansa tieto ja vaiheet käydään läpi nopeutetussa rytmissä. Polku on helpompaa jos sitä on jo aikaisemmin kulkenut.

Vihkimysprosessin tarkoituksena on tehdä persoonallisuus tietoiseksi siitä viisaudesta, jonka sielu jo omistaa. Kaikki viisaus on muistamisen kaltaista, kuten Platon on sanonut. 
Sielu on ihmisen kuolematon olemus ja persoonallisuus heijastaa aina sielun kehitysastetta. Sielun olemus on valo ja rakkaus.

Vihkimys (initiation) tulee latinankielisestä sanasta, in, sisään ja ire, mennä; se merkitsee siten astumista sisään jonnekin, aloitusta – astumista henkiseen elämään. 

Todellisella vihkimyksellä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, liittyykö johonkin henkiseen tai esoteeriseen järjestöön. Se ei ole mitään joka ulkopuolelta suodaan vaan ihmisen on itse valmennettava itsensä tähän tapahtumaan. Ensimmäinen vihkijä on aina ihmisen oma sielu.  Vihkimys on virtaan astumista, rakkauden paljastumista, tietoisuuden laajentumista, johon liittyy lisääntyvä vastaanottavaisuus korkeammille värähtelyille. Todellinen vihkimys on mahdollista vasta kun ”mieli ja tahto hyvään ovat yhdistyneet”.

Päävihkimykset tapahtuvat aina mentaalitasolla ja sitä korkeammilla tasoilla. Bailey ennustaa, että emotionaalinen lähestymistapa henkiseen maailmaan, joka heijastaa Kalojen aikaa, tulee korvautumaan Vesimiehen ajan älyllisellä ja tieteellisemmällä lähestymistavalla.

Jokainen vihkimys avaa tietyn keskuksen tai chakran. Myös eri kehojen elastisuus lisääntyy, niiden koordinaatio paranee ja niiden yhteys sieluun syvenee; tällöin ne kykenevät toimimaan yhä harmonisempana kokonaisuutena. Vihityn hermoenergia vahvistuu ja fyysiset aivot kykenevät yhä paremmin vastaamaan sielun voimaan ja hienompiin henkisiin vaikutteisiin. Vihityn palvelukapasiteetti lisääntyy suuresti. 

Vihkimys on vaikea saavuttaa. Henkisellä pyrkimyksellä, meditaatiolla ja palvelulla oppilas rakentaa käyttövälineitään (kehojaan) yhä korkeammasta aineesta ja värähtelystä.

”Valon on saavuttava vertikaalisesti ja sitä on levitettävä tai säteiltävä horisontaalisesti” kuuluu eräs sanonta. Mitä syvempi yhteys sieluumme, sitä voimakkaampaa on ympärillemme levittämä näkymätön säteily. 

Ensimmäinen Vihkimys

Nimi: Syntymä, Siunauksen Vuori 

Mistä kontrolli: fyysisen kehon karkeammat alatasot. Karkeimmasta harhasta vapautuminen, fyysis/eetterikehon velttous (inertness), tunnekehon tietoinen stabilisointi alkaa. 

Tärkeimmät chakrat: Sydänkeskus ja solar plexus 

Vihkijä: Oma sielu ja Kristus 

Säde: Seitsemäs säde, järjestyksen ja seremoniallisen magian säde (kyky muuttaa fyysinen taso)

Prosessi ennen: yksinäisyys, sydämen antautuminen, turvasta luopuminen 

Prosessi vihkimyksen aikana (noin 24 kuukautta): Elottoman fyysis/eetterikehon muuntaminen, antautuminen, sydänkeskuksen aktivoituminen, uudesti syntyminen, virtaan astuminen. 

Prosessi vihkimyksen jälkeen: Sielun rakkauden integroituminen sydämeen, oppia elämään virrassa. Oppia elämään kahdessa tietoisuudessa yhtä aikaa: elämä maailmaassa ja sielun elämän paljon laajemmassa kokonaisuudessa. Syvien henkisluonteisten tunnetraumojen muuntaminen.

Ominaisuudet vihkimyksen jälkeen: Rauha, ilo, sydämessä lepääminen, sydämestä tulevat parantamisen kyvyt, henkinen innokkuus. 

Testit/koettelemukset: Jumalan läsnäolon ja tuen kadottaminen, väärinymmärretyksi tuleminen

Oppilaan taso: Pikku chela ja oppilas valossa

Ensimmäinen vihkimys merkitsee Kristuksen syntymää oppilaan sydämessä. Persoonallisuus ja sielu tuodaan tietoisesti yhteyteen. Persoonallisuuden rytmi ja sävel korvautuu sielun korkeammalla rytmillä ja sävelellä. Vihitty tietää itsensä ensimmäistä kertaa sieluun yhdistyneeksi persoonallisuudeksi.  Hänen tuleva tehtävänsä on kasvaa sen kaltaiseksi, mitä hän todellisuudessa on. 

Korkeamman itsen on täytynyt saavuttaa fyysisen ruumiin pitkällinen hallinta, asenteena sielun tahto. Pyrkimys saavuttaa aineellista etua puhtaasti itsekkäisiin tarkoituksiin on voitettava Kristus-tietoisuuden lisääntyvällä universaalisuudella ja epäitsekkyydellä. 

Toinen Vihkimys 
Nimi: Kaste, Pyhittämisen Vuori 

Mistä kontrolli: Astraali- eli tunne kehosta. Tunneharhoista ja tunnehoukutuksista luopuminen – astraali kehon halu-voimat. 

Tärkeimmät chakrat: Sydän- ja kurkku-chakrat.

Säde: Kuudes säde (tunne-elämä pyhitetään).

Vihkijä: Kristus 

Prosessi ennen: Tunne-elämän tasaantuminen, harmonisointi, tunne-ongelmista vapautuminen. Mentaalipolarisoinnin harjoittelua. 

Prosessi vihkimyksen aikana: Tunnekehossa olevista harhoista, houkutuksista vapautuminen, pyhittäminen. Sielun virrassa lepääminen.

Prosessi vihkimyksen jälkeen: Esoteerinen opiskelu, tiedon nälkä. 

Ominaisuudet vihkimyksen jälkeen: Valon ja rakkauden säteily, dynaaminen ilo, luonnollinen innostus Jumalaa ja Mestareita kohtaan, kyky sinnikkääseen maailmanpalveluun. 

Testit ja koettelemukset: Ylpeys, lojaalisuuden menettäminen, henkisessä tehtävässä epäonnistuminen. Oman voiman suhteen kiusaus. 

Oppilaan taso: Hyväksytty oppilas 

Toisessa vihkimyksessä astraalitaso opitaan hallitsemaan. Siinä asuvat suurimmat harhat ja kärsimyksen lähteet. Se on harhojen, illuusioiden ja epäjärjestyksen taso.  Monien elämien kerääntyneet astraalitason voimat ovat vihityn tiellä ja ne on voitettava. Hengen tuli aiheuttaa astraalitason aktivoitumisen ja seurauksena on kriisi tunneruumiin hallinnassa. Tämän tason saavuttaminen merkitsee lopullista virtaan astumista. Puhdistus tapahtuu siis tulen kautta, tunneruumis puhdistuu ja alempi luonto kuolee. Solar plexuksen energiat nostetaan sydänkeskukseen. Sielu hallitsee tällöin sekä fyysistä että tunneruumista. Toinen vihkimys liittää oppilaan hierarkiaan, sielujen valtakuntaan. 

Toinen vihkimys on eräs vaikeimmista ja ensimmäisen ja toisen välinen aika on yleensä pitkä, se voi viedä monia inkarnaatioita.

Kolmas Vihkimys 
Nimi: Kirkastus, Viisauden Vuori

Mistä kontrolli: Alempi mentaalikeho. Illuusioista vapautuminen (mentaaliset vääristymät) sekä lopusta harhasta ja houkutuksista vapautuminen. 

Tärkein chakra: Kolmas silmä 

Säde: Viides säde, konkreettisen tiedon säde (kyky erottaa totuus mentaalitasolla)

Vihkijä: Sanat Kumara, Maailman Herra

Prosessi ennen vihkimystä: oman näkemyksen tarkistus ja sopeuttaminen erilaisten oppisuuntien suhteen, alempien mentaalitasojen kehityksen loppuunsaattaminen, separaation loppuminen, tasapainon saavuttaminen sydämen ja pään välillä, maskuliinisen ja feminiinisen välillä sekä olemisen ja tekemisen välillä. 

Prosessi vihkimyksen aikana: Mentaalikehon illuusioista luopuminen. Kosminen syntymä kun mentaalikeho täyttyy rakkaudesta, sielun valaistumisen infuusio/täyttyminen.

Prosessi vihkimyksen jälkeen: Keskittyminen ja uppoutuminen olemiseen kaiken aktiviteetin perustana. 

Ominaisuudet vihkimyksen jälkeen: Korkeampi intuitio, kyky kokea syymaailma, kyky erottaa maallinen ja ikuinen, tietoinen kyky antaa persoonallisuuden ilmentää sielun tahtoa.

Testit ja koettelemukset: Pysyä voimassa ja tuoda muotoon/manifestoida henkisiä impulsseja ja sisäänvirtausta riippumatta maailman reaktioista. 

Oppilaan taso: Oppilas langalla ja oppilas aurassa. 

Hierarkian kannalta vasta kolmas vihkimys on kosmisesta näkökulmasta ensimmäinen. Kaksi ensimmäistä valmistavat oppilaan kehoa kestämään sitä valtavaa voimavirtaa, joka kolmannessa vihkimyksessä kulkee vihityn läpi. 

Tämän vihkimyksen tavoitteena on täydellinen mielen hallinta. Persoonallisuuteen virtaa valoa ylhäältä, monadi ohjaa minuutta ja persoonallisuutta. Minuus nähdään nyt täydellisenä kolminaisuutena. Sen olemus ei ole vain älyllinen, aktiivinen rakkaus, vaan se on myös perimmäistä tahtoa ja tarkoitusta, joihin vihitty täydellisesti identifioituu. Tämän vihkimyksen jälkeen vihitty toimii täysin sielunsa ja monadin (atma-buddhi-manas) ohjaamana.

Neljäs vihkimys 
Nimi: Luopuminen tai ristiinnaulitseminen. Eristäytymisen Vuori. 

Mistä kontrolli: Ylempi menttaali taso. ”Portinvartijasta” luopuminen (koko persoonallisuus) – egon ydin.

Tärkeimmät chakrat:  Kruunu, Kolmas silmä ja Sydänkeskus

Säde: Neljäs säde, konfliktin kautta harmoniaan. Buddhinen taso (hengen ja materian kohtaaminen ja ylösnousemus) 

Vihkijä: Sanat Kumara, Maailman Herra

Prosessi ennen: Persoonallisuuden menetys. 

Prosessi vihkimyksen aikana: ”Portinvartijasta” luopuminen persoonallisuuden ytimenä. Kausaalikehon häviäminen sekä sielutietoisuudesta luopuminen.

Prosessi vihkimyksen jälkeen: Sulautuminen buddhiseen tietoisuuteen Jumalan valtakunnassa. 

Ominaisuudet vihkimyksen jälkeen: Persoonallisuuden ja separaation täydellinen poissaolo. Buddhisen ykseyden ilmentäminen. Kyky ilmentää rakkautta ja viisautta ilman minkäänlaisia vääristymiä. Kyky olla maailmassa mutta ei maailmasta. Kyky palvella olemalla – ilman vääristyksiä. Kyky tutkia virtauksia, syys-seurauksia, kaavoja ja ymmärrystä korkeammalla mentaalitasolla.

Testit ja koettelemukset: Sallia Jumalan tahdon ohjata Jumalan rakkautta.

Oppilaan taso: Oppilas häikäisevässä valossa tai oppilas sydämessä. 

Tämä vihkimys on suurten uhrausten ja kärsimysten täyttämä. Luopumus vihkimyksessä vihitty katkaisee yhteytensä inhimillisen evoluution kolmeen maailmaan. Tästä eteenpäin yhteys on täysin vapaaehtoista ja tapahtuu palvelutarkoituksessa. Hänellä ei ole enää mitään opittavaa kolmessa maailmassa (fyysinen, astraalinen ja alempi mentaalinen maailma). Vihitty nostetaan ylös sydänverellään lunastamansa luopumuksen kautta. Neljännessä vihkimyksessä sielukeho eli syykeho häviää sen täytettyä tarkoituksensa. Vihitty alkaa toimia neljänneltä eli buddhiselta tasolta, joka on intuitiivinen taso. Buddhi on monadin rakkausaspekti. Intuitio, puhdas järki ja tosi ja suora tieto ohjaavat vihittyä. Ashramit ja hierarkia ovat tällä buddhisella tasolla. 

Ylemmät vihkimykset: 
Viides vihkimys  = Paljastus, ensimmäinen säde, tahdon ja voiman säde. Atminen taso. Evoluutio on paljastumisen prosessi, joka johtaa pimeydestä valoon ja laajempaan tietoisuuteen ja suurempaan visioon. Jokainen vihkimys antaa vihitylle mahdollisuuden ”nähdä pidemmälle” ja osallistua syvemmin jumalalliseen suunnitelmaan.  Viides vihkimys tuo mukanaan käsityksen planeettalogoksen päämäärästä.

Kuudes vihkimys = Päätös, kolmas säde, aktiivisen älyn säde. Monadinen taso. 
Tämän vihkimyksen saavuttaneet työskentelevät Shamballan henkisestä keskuksesta käsin. Kuudennen asteen vihitty voi ilmaista itseään täydellisesti monadisella, universaalin elämän tasolla. Kuudes vihkimys tuo mukanaan aurinkologoksen perimmäisen tarkoituksen ja suunnitelman tajuamisen. 

Seitsemäs vihkimys = Ylösnousemus, toinen säde, rakkauden-viisauden säde. Logoksen taso. Tämä merkitsee tuhlaajapojan palaamista takaisin isänsä kotiin. Evoluutioprosessin päätyttyä ihmismonadi palaa alkulähteelleen, Shamballaan, universaalin elämän tasolle.  Vihitystä tulee elävän valon keskittymä. Hän tietää sanoin kuvaamattomalla tavalla, että elämä on kaikki mitä on.  Seitsemäs vihkimys vapauttaa mestarin planetaarisen elämämme seitsemästä fenomenaalisesta tasosta ja nostaa hänet kosmisen fyysisen tason yläpuolelle. Esoteerisen filosofian tuntemat seitsemän tasoa (fyysinen, astraalinen, mentaalinen, buddhinen, atminen, monadinen ja adi eli jumalallinen taso) ovat vain kosmisen fyysisen tason seitsemän alatasoa.

‹ Vihkimykset ylös
Copyright © 2010 Alice A. Bailey Yhdistys Ry. All Rights Reserved.

Graafinen suunnittelu StellaIndigo WebDesign